Gnäll om tävllingar 2010

Ja, som väntat började folk läsa min blogg igen efter ett inlägg om tävlingar i Sverige 2010.

Vad allt detta handlar om är att Copenhagen Open blev fyllt på 3 timmar (? ja registrerade men betalning kan man vänta med), Malmö Open har så gott som fullt efter en dag. TLA kan tänka sig att lägga till 4 hål så att startfältet kan utökas från 90 till 110.

Tråkigt att det blir sådan stress runt något som borde anses som ett angenämt problem. MEN det ses tydligen som att får inte jag plats som varit med sedan 19xx och kan kasta så skall inte nykomligen få vara med, och inte heller någon i hans familj. Eller!?!?

Förstå nu mig rätt i detta resonemang. Jag förstår frustrationen och känner den själv då jag också gärna vill vara med på dessa tävlingar. Först gnälls det över att startfälten fylls på 3 timmar (nä, registrerad skulle inte innebära Anmäld för mig.. kör betald anmälan som SDGO så blir det mer rättvist), sedan över att man EVENTUELLT kör upp till 4 hål extra för att ta in 110 istället för 90 spelare på TLA?

MEN va fan, nu börjar vi alla klocka mot-/medspelarna på tävlingar och 30 sekunder gäller för ALLA kast, inklusive fördröjningar fram till position. Sedan ser vi till att starta lost disc klockan när gruppen är framme och börjar leta... ALLTID.
Med det så kommer vi OAVSETT väder aldrig ha tider över 4 timmar.. (Borde vara under 3 normalt, med med riktigt regn och tuffa banor kan de tyvärr komma upp mot 4 ;).

Håller du inte med? Lämna då en kommentar men var inte en fegis utan lämna namn och epost så att de som inte håller med kan förklara sin åsikt.

Välkommen tillbaka
Snart kör vi igång med träning inför 2010, instruktörerna finns...
//D

Kommentarer
Postat av: Martin Rasch

Ny som jag är inom discgolf så förvånas jag över anmälningssystemen (och till viss del ratingsystemet) inom sporten. Men jag antar att dessa kommer att förändras iom att sporten växer. Vilket den med all tydlighet gör :). Det jag tror skulle vara bäst för sporten är att tydligare dela upp tävlingarna:



Mälartouren och övriga regionala motsvarigheter tycker jag verkar vara en utmärkt grogrund för spelare. Detta är en utmärkt startplats för spelare och en avslappnad introduktion till sporten.



Nationella touren borde vara steget över dessa. Bättre startfält, större prissummor, mer proffsigt i allmänhet. Open, dam, master och juniorklasser, men inte amatör eller avancerade amatörklasser. Dessa klasser tycker inte jag hör hemma på en Sverigetour.

Här bör man även erbjuda platser till segrare i MT och motsvarande tävlingar.



ET och övriga stortävlingar borde vara uttalade proffstävlingar där endast de med högst rating (eller motsvarande rankingsystem) bereds plats. Hit bör även topplacerade i NT erbjudas startplatser.



Detta för att öka sportens status i allmänhet. Jag känner inte till några tävlingar där proffs och glada amatörer erbjuds plats i samma startfält i andra liknande sporter (se bollgolf).



Att klocka spelare för att kunna klämma in fler startande tycker jag är fel väg att gå. Dylika tilltag brukar bara leda till osämja, paragrafrytteri och dåliga vibbar. Detta är en avslappnad sport som alla kan spela och tävla i, till skillnad från tex bollgolf. Där är regelböckerna tjocka och proffsen vågar inte ta ett eget regelbeslut utan att tillkalla domare. Ska vi ta reglerna hårdare blir det den vägen det bär hän. Att strikt följa en massa regler gör inte spelet snabbare, tvärtom! / Martin

2010-02-04 @ 21:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0