Mösseberg

I lördags, under pausen av innebandy-DM i Skövde, blev det ett besök i Falköping för att provkasta lite på deras bana inför Västsvenska-DM i discgolf den 19 september.
Jag har hört många lovord över denna bana; Om hur vacker och välskött den är, hur utmanande och variationsrik hålen skulle vara så jag kom dit med lite misstänksamhet. Visst trodde jag att den skulle vara bra och underhållande, men inte så BRA som en del säger att den är.

Mitt utlåtande då?
Både ja och nej. Visst är den belägen i ett vacker område och har fina gröna gräsmattor som fairway i stort sett överallt. Men variationsrik? Det är något vi kan diskutera lite. Visst finns det korta hål på 64 meter och lite längre på 226 meter.

MEN, som Tony Erwing skulle sags, det var en hel del för många 90-110 meters hål som var spikraka med smal fairway kantad av massor av träd. Inget fel i det men det blev några stycken för många för att jag skulle kunna utse den som Sveriges absolut bästa bana. Läs nu detta rätt kära läsare, jag tyckte VERKLIGEN OM denna bana då den inte låter dig slappna av i ett endaste kast (om du nu inte parkerar under korgen).
För spikrakt skall du, Passera en del mandatories som känns perfekt placerade och inte konstruerade, Genom smala gluggar och sedan fint spela in till korg, Du måste kasta uppför, för att på nästa hål kasta nerför in i en inbound-ö som såg mycket större ut från tee...
För övrigt så kastade ju förlångt på fry hålet och hamnade OB (efter att ha kastat de två första fösöken lite för högt och tagit lite grenar så de inte orkade fram), men trodde verkligen det var mer plats bakom korg som var IB än som var fallet. Sedan har vi 13 (tror jag det är) med sin fina OB-linje längs med vänstersidan på hela fairway vilket gör den landningsbara ytan bara 8-10 meter bred, för i skogen på högersidan vill man inte hamna.

Så en riktigt bra och underhållande bana som kräver mycket från dig som spelare. Ett måste att besökas tillsammans med en del andra av Sveriges profilbanor.

Ser verkligen fram emot att spela här igen om två veckor och då skall jag inte kasta så uruselt så jag träffar alla träd på väg fram till korg ;). Vi ses väl i Falköping den 19:e september 2009?

//Discgolfaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0