Sista seriespelet

I  lördags var det dags för årets sista seriespel i Rydskogen. Vi blev 9 tappra själar som trotsade blåsten och kylan för att kasta plast. Vi hade i alla fall tur med regnet, det kom inget under rundan utan lite duggregn kom när vi var färdiga och skulle ge oss därifrån.

Själv spelade jag dåligt på en hel del hål men slutresultatet blev som det har varit den sista tiden, en 72 runda igen. Skönt att det börjar bli stabilt. Nu skall vi bara se till att sänka nivån 8-9 kast till.
Men lite kommentarer om rundan följer här nedan.
På hål två får jag ett ganska bra inspel med putten tar lite för långt ut på vänsterkanten och orkar inte stanna kvar i, så en fyra blev det här. Sedan blir det sämsta kastet på evigheter på trean. Träffar ett tidigt träd på högersidan och studsar 5-6 meter in åt höger, och den renderar i en femma.
Sedan spelar jag halvknackigt utan att göra några alltför stora misstag tills vi kommer till hål 7. Ett utkast som blir kort och såg ut att vara menat som roller, följt av ytterliggare ett dåligt kast och så blir det en femma.
Efter ett perfekt utkast på hål 8 så går det åt pipan på det hålet. Istället för att kasta iväg discen med lagom hyzer så att den tar sig runt hörnet så drar jag på och discen går spikrakt fram och in i skogen. Blev en sexa istället för en fin fyra. Sedan går det ok förutom en femma på hål 12.
Så en ganska skön avslutning på årets seriespel i Rydskogen. Längtar redan till nästa års bataljer, även de flesta av oss ändå kommer spela så länge det inte ligger decimetrar med snö på banan.

//Daniel

PS.
Sedan hade jag ju tänkt släppa detta med vem som borde spela i vilken klass men efter ett litet påhopp på DGS så tänkte jag komma med ett svar. En person påstod att jag är totalt ointresserad i ämnet och bara skriver inlägg för att irritera och göra folk förbannade, sk trollning. VA? Och det inlägg jag gjorde var att fråga hur det kom sig att inte den interna ratingen hade uppdaterats i samband med att PDGA gör det för sina medlemmar. Det är möjligt att det tar för långt tid, inte finns ork, men det sades så inför säsongen och att man då skulle flyttas upp om man fick en för hög rating. På samma sätt som det sker för de som är anslutna till PDGA och får en bättre rating. Men om direktiven ändras inför nästa år och att den för året inledande rating är den som gäller hela säsongen, så okej då. Då köper jag att det kan bli felplacerade spelare och tänker inte gnälla över det. Då har vi en regel och kan följa den, och inte få den tvetydighet som rådde under årets säsong.
Dock vill jag säga klart och tydligt att detta INTE är någon kritik mot Mats G eller Janne K, de gör ett kanon jobb med att driva runt Mälartouren år efter år. TACK, och tack till alla arrangörer som ställer upp.
DS.

PS2.
Vet dock att jag säkert kommer få sota för detta inlägg, om inte nu så kanske när ratingen uppdateras. Detta då "de utperkades" rating troligen kommer hamnar i gränslandet för motion/avancerad. Men om rating hade uppdaterats så hade jag inte heller tagit upp detta ämne utan allt hade varit solklart.
DS2.


Kommentarer
Postat av: Peter Fredriksson

"Tänkte först ta fram rating på alla spelare i motion, men orkar inte för vad bevisar det?"



"Vet dock att jag säkert kommer få sota för detta inlägg, om inte nu så kanske när ratingen uppdateras. Detta då "de utperkades" rating troligen kommer hamnar i gränslandet för motion/avancerad. Men om rating hade uppdaterats så hade jag inte heller tagit upp detta ämne utan allt hade varit solklart."



Kan kanske hjälpa till med att räta ut dina frågetecken och skingra dina dubier kring motionärernas rätt att spela i just motionsklassen i Mälartouren. Detta genom att helt enkelt räkna fram PDGA-ratingen för de övre spelarna i Mälartourens motionsklass som saknar, samt presentera ratingen för de som redan har en. Beräkningen är gjord efter de officiella resultaten, d v s de resultat som är medräknade för de spelare som har PDGA-licens, vilket således överensstämmer med de ratinguppdateringar som du har efterfrågat.



1 Mikael Ejdetjärn 874

2 Magnus Magyar 885

3 Karin Magnholt 884

4 Dennis Olsson 910

5 Daniel Hellberg 896

6 Johan Sturesson 862



Som du kan se är det en av spelarna i toppen som efter senaste ratinguppdateringen (1 september) enligt ditt resonemang borde ha bytt klass till Avancerad. Han har efter uppdateringen hunnit med att ställa upp i ytterligare en Mälartourtävling (i motionsklassen), vilken han emellertid tvingades bryta...



Nästa ratinguppdatering sker den 20 oktober, d v s efter det att Mälartouren är över för det här året. Om någon av motionärerna då tar sig över 900 i rating eller ej påverkar vilken klass de får ställa upp i först till nästa år.

2009-10-05 @ 21:17:00
Postat av: Markus

Tack Peter. Klappat och klart.

2009-10-05 @ 22:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0