Lägre score

Förra helgen befann jag mig utanför Jönköping och naturligtvis blev det lite kastande där nere också. Dock spelade jag riktigt dåligt båda rundorna på Habo FGB. Men låt oss analysera rundorna lite så får vi se varför.
Börjar bra på första nop och ligger -1 på första 6, sedan tar jag en fyra på banans enda två. Avslutar första nio med en sexa på nian och det är URUSELT, 30 på första och sedan gäår det bara utför i 6 hål och rundan slutar på 66 vilket är riktigt dåligt på en så pass kort och även om det är mycket skog, enkel bana. Se resultat nedan och ni förstår min frustration.


Andra rundan (Söndagen den 18:e oktober) så börjar jag dåligt, men slutar på 31 under första nio. Borde ha varit 25-26 istället men sådant är kastandets regler. Denna runda slutar på 61 som dock får anses bättre men inte bra. Dock kommer jag snart ta 60 sträcket på denna bana, SE UPP! Jag kommer till våren och skall krossa skogen ;)


I torsdag var jag ute för första gången på nästan två veckor på banan i Ryd. Det gick väl så där och slutade på en 71 runda. Började med att ta 38 på de första 9 vilket inte är acceptabelt längre. Dock en avslutning på 33 är helt ok för mig idags läget. Dock skall jag pressa ner det ytterliggare några kast under vintern/våren.
Utkasten måste bli säkrare/jämnare även om inte kanske så mycket längre. Men framför allt måste jag fortsätta att träna inspel och putt under HELA året och inte lägga av med det i början på säsongen för att de stämmer. Underhålla de kast som är bra och som kan rädda resultaten när andra kast blir sämre.
Så nu finns det en liten plan som skall utföras. Träna utkast - hårt, långt, rakt på fotbollsplanen. Lugnare och försiktigare inspel så att de hamnar dit jag har tänkt dem, HELA tiden. Och så måste jag försöka uttnyttja de 30 sekunder jag ändå har på mig inför varje kast. Kontrollera så att det inte finns ett bättre alternativ än det jag först såg.
Ja det är en del att träna på, men det är långt kvar till tävlingssäsongen 2010.


Var även ute en sväng igår efter lunch, vilket härligt väder det är just nu. Eller alltså inte att det är blött men vilka fina färger det är på träden och marken. Kommer bara vara tvungen att ta med min kamera ut en sväng i helgen och gå runt banan och fotografera.
Ja så var det dagens runda. Börjar bra med 3-3 men sedan kommer ett lika uruselt kast på trean som igår, ger en femma. Dock stämmer saker och ting betydligt bättre utan att vara perfekt. Sätter treor på alla par 3 hål utom sjuan där jag får nöja mig med en fyra.
Första 9 slutar på 33 kast vilket är bra för mig. Det där sätter sig nog lite i huvudet och tyvärr blir det 3-3-4-6 vilket är två kast för mycket på de hålen, avslutar dock med 5-4 och en 34 runda. Men trots att jag inte är nöjd så blev det nytt PB med ett kast på Rydskogen DGC.


Ja, varför inte köra en tredje runda denna vecka, så här i höstens fina färger tänkte jag. Blev en runda även idag (då vi har en stående tid vid 11.00 på lördagar för den som vill).
Lite taskigt väder var det under dagen och inga speciellt bra kast. Och med 3-5-5 på första hålen så kändes det tungt, spelade dock vidare med insikten att så här kommar/kan det bli under en tävling och det gäller att hålla ihop. Spelar sedan aningen bättre och första nio bli endast 36, kändes som 43-44. Dock vänder det inte i spelet utan får kämpa hela tiden för att inte tappa allt för mycket. en femma på hål 12 och sexa på hål 13 ger ju inte de bästa förutsättningarna. Dock avslutar jag bra med 4-3 efter lite fina kast och det blir bara 72 som resultar. Phew, kunde varit 10 kast till men som tur så hålls scoren nere även när man spelar dåligt numer.


Och så avslutade vi veckan med att ta en sista runda på söndagen. Gör en riktigt bra drive på hål 1 men putten (6-7 meter ifrån) drar jag långt förbi korg och får en retur i uppförsbacke på 8-9 meter som jag inte orkar sätta. En FYRA efter en potentiell tvåa, FY FAN VAD DÅLIGT!!!
Sådant får bara inte hända, en trea skulle varit acceptabelt men fyra suger. Dock att göra birdie på hål 2 är ok och att sedan hålla ihop någotlunda är ok. Dock förstör femman på hål 7 och det ger 34 på första nio. Skulle faktiskt ha varit 30-31 utan problem. Men så är man ju bara motionär och inte proffs ;)
Sedan spelar jag bra i ett par hål men tappar på 17-18, genom att sätta 5-5 på dessa och där tappar jag direkt 3 kast. Ytterliggare 2-3 hade jag kunnat ta på de andra så de 69 kast jag slutar på känns som för mycket. DOCK skall tilläggas att jag numer börjar bli väldigt kritisk då jag vet vad jag vill och kan på dessa två banor jag spelar många rundor på.
Får se det positiva i att jag sänkt scoren med 5.8 kast med rundorna jag haft sista 2 månaderna jämfört med vårens resultat.


Nu är det bara att träna inspel och puttar så skall vi se vad som sker framöver

//Discgolfaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0