Hässlö open

I söndags åkte jag och Henrik Wahlman upp till Västerås för att spela Hässlö open, en deltävling i Mälartouren.
Det är alltid roligt/intressant att spela en ny bana, främst då det ställer stora krav när man inte vet hur alla hålen ser ut innan start och att avståndsbedömningen inte alltid blir så bra under första rundan.
Dock spelade jag hyfsat under båda rundorna även om ett par hål borde ha gett bättre resultat under båda rundorna. Bästa förbättringen jag gjorde under andra rundan var på hål 15 som jag totalt misslyckades med på första rundan. Detta hål är ca 130 meter långt nerförshål där jag misslyckades med att kasta ut genom gluggen och bara landade 20 meter fram på första rundan. Resultatet blev en sexa på första varvet och en enkel trea på andra varvet då jag drog på en fin forehand ut över grusgropen.

Tänkte lämna en liten kort beskrivning av hålen så att ni som inte varit där får en lite inblick/förståelse för hur banan var. Sedan kommer naturligtvis kommentarer om hur jag lyckades på hålet också att komma.

Hål 1: Ett ganska kort hål på 70-75 meter, rakt fram till en liten kulle där korgen står.
En enkel trea kan tyckas och borde så vara. Dock fick jag bara fyror på detta hål då jag inte riktigt lyckades med putten på första utan den rulla ner för backen igen så jag blir tvungen att bara lägga upp den för en fyra. Andra rundan blir utkastet så dåligt så inspelet hamnar en bit ifrån kullen och fyran är ett faktum.

Hål 2: Ett långt smalt hål på 119 meter något nerför.
Fint hål som jag inte bemästrade ;)

Hål 3: Ett ganska kort hyzerhål som är aningen nerför. Här krävs det ett avvägt kast för att lyckas nå fram.
Funkade hyfsat för mig även om jag inte lyckades med någon tvåa.

Hål 4: Ett hål där discen skall färdas i en svag hyzerkurva fram till en platå som är precis innan det långa fallet ner i grustaget. Bättre kasta lite för löst än för hårt här.

Hål 5: Ett uppförs hål där korgen står bakom en sten som ser ut att vara utplacerad här enbart för att försvåra inspel/putt ;)
Ett underbart hål som jag dock bara tog 4-5 på =(.

Hål 6: Varulvshålen som en spelare sa under första rundan. Mitt på detta korta håls fairway fanns det en "gång"/skytteglugg under jorden som ingen ville råka hamna i. Och så var det lite förrädiskt framme vid korg.
Enkla treor på ett hål som borde gett någon tvåa.

Hål 7: NERFÖR, spikrakt, 70 meter. Och så är det bara 3 meter brett.
Ganska svårt hål där jag tog 3-3. Dock var kastet på min andra runda nästan perfekt, spikrakt ner men orkade inte hålla riktigt hela vägen utan hamnade i en gran till vänster. 3 meter kort och 2 meter vänster ger en trea.

Hål 8: 90 meter uppför med en del träd gör detta hål ganska tufft.

Hål 9: Uppförs hål som kräver en avvägd hyzer. Sedan att utkastet sluttar uppför gör det så hiskeligt knepigt.
Tee sög!!! Så är det bara, alldrig ha sluttande tee.

Hål 10: Ett underbart ganska kort hål där de första 40-45 metrarna på hålet består av en ravin som måste passeras om man inte skall sikta på en femma-sexa. Och så är det en brant strax bakom korg också ;)
Skönt hål, vågade dock inte ta i ordentligt utan kom för kort båda rundorna.

Hål 11: Öppet hål med smal glugg i början och ett träd som skall rundas. Sluttande green.
Bara kasta ut en Destroyer och den faller fint mot korg. Jaha, det var lättare sagt en gjort. Endast 3-3, och det för alla jag gick med på ett av banans enklaste tvåor.

Hål 12: Ingen fairway, ingen fairway alls. Ett nytt temporärt hål som kan bli hur bra som helst om lite träd/fairway rensas.
Skitsvårt bingohål under tävlingen. Hade aldrig valt att ta med ett sådant här hål överhuvudtaget om jag varit TD.

Hål 13: En svag vänsterkurva över vägen med ett träd mitt i fairway som hindrar en del kast. Korgen står aningen till höger efter att man passerat vägen, lite förrädiskt placerad.
Underbart hål måste jag säga. Älskar sådana här hål även om lite högre grena kunde ha klippts bort.

Hål 14: De första 20 metrarna skall vi 2 meter upp för att sedan kasta 60-70 meter på plan mark.
Här gällde det att placera första kastet för att få ett bra inspel till korg.

Hål 15: 139 meter, 20 meter upp över en grusgrop fram till en dunge 2 meter över gropens botten.
Banans mest spektakulära hål, helt jävla underbart hål som för övrigt hade störst spridning i mitt resultat. 6-3 efter ett missat utkast på första rundan och ett bra på andra rundan. Älskar sådan här hål som kräver tanke bakom utkastet.

Hål 16: Kort, lite uppför.
Vad skall man säga, ~50 meter tråkigt hål. Dock kan det bli bra om man putsar en del på sidorna och lägger något som hindrar en "skipp" från att bli valet.

Hål 17: 134 meter längs med slänter över 16/15. Dåligt röjd fairway idags läget.
Spännande hål som med förfinad fairway kommer bli riktigt bra.

Hål 18: ~70 meter rakt på en korg som står längs med en brant slänt. Förrädiska puttar kan det bli.
Ett bra avslutningshål som kräver placering för hur man vill putta mot korgen som är förrädiskt placerad över branten ner mot femtons korg.

Och den preliminära ratingen för tävlingen blev 865, vilket naturligtvis kommer höja upp min rating till den nivå jag vill ha innan året är slut (~840 i rating). Sedan får jag jobba/träna bättre under vintern så jag kan ta mig upp ytterliggare ett snäpp under nästa säsong.

//Discgolfaren


Kommentarer
Postat av: Sven-Evan

Alltid intressant att läsa din blogg, Daniel! Lycka till med vinterträningen!

/Sven-Evan

2009-10-20 @ 23:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0