WDGO

Här kommer en sammanfattning om mina upplevelser under WDGO

Fredag
----------------
Jag och Per Hammarlund åker ner och är framme i Västervik strax efter 11. Kliver ur bilen och drar fram bagen. Vem sitter där om inte självaste Mr Skywalker. Tyvärr så är hans rygg totalt paj så han kommer troligen inte att kunna spela. Verkligen synd för hans del.
Jag börjar värma upp med puttar och de sitter verkligen som de skall. Känns skönt inför morgondagen. När 'Hammarn' äntligen har gjorts sig klar och vi har hälsats välkomna av Matte Nilsson (och fått en snygg caddiebok) så ge vi oss ut för att inspektera banan och hålen.


Många drajvar senare så drar vi iväg in till centrum och käkar Thai-buffé på Thai Hoa.


Efter lunch drog vi återigen ut till banan och nu hade det börjat blåsa upp något. Dock hade fler och fler tävlanden börjat dyka upp för att kasta in sig på tävlingsbanan. Och till slut kom även de sista av trupperna från Linköping till området. Kan bara säga att det blev många utkast denna dag så högerarmen fick verkligen jobba.


Tänkte ge Er lite av mina synpunkter på hålen (främst för de av Er som inte varit därnere)


Hål 1: En rak alle' som slutar men en green som är omgärdad av OB. En säker trea som för de flesta slutade med en femma eller sexa på grund av nedhängande grenar och OB linjerna.


Hål 2: En svag högerkurva där man vill placera kastet precic innan eller efter en stenmur för att ha ett enklare inspel till korg. Riktigt vackert hål på alla sätt. Många fyror på detta hål blev det.


Hål 3: Kort uppförs hål där korgen är placerad mellan några tallar. Svårt första kast som oftast fastnade i en elak tall till vänster eller kom lite för långt ut till höger på stenhällarna.


Hål 4: Ett rakt kast utför som i slutet skulle fadea och landa mellan två kullar. Här parkerade Anders Swärd discen under semifinalen.


Hål 5: Återigen uppför men en rejäl högerkurva i slutet på kastet. Endast ett träd till höger och snabb reaktion från mig, räddade mig och kameran från att bli träffade av Anders Källströms disc under semifinalen.


Hål 6: Rakt kast som inte fick skippa i slutet får då var det OB ner i bäcken. Återigen ett vackert hål där det gällde att placera sig väl för putten.


Hål 7: Kort hål nerför. Det så kallade 'Snögubbehålet'. OB hela väger på vänster sidan. Kastet var tvunget att passera över högersidan för att inte re-tee skulle vara tvunget om disc hamnade OB. OCH det gjorde den för många spelare på både första och andra försöket.


Hål 8: Smal början med en kraftig vänsterkurva i slutet på uppförs knicken. Ganska enkel trea om man missade de första träden.


Hål 9: Woha. Knepigt. Rejält nerför men det är20 meter platt i början så det gick inte att pressa ner discen. Kom man bara ut över tallmon så var trean där. En underbart fint hål.


Hål 10: Rakt hål med elakt sly om man inte kunde lägga den på en bred jämn tallmo fairway, även detta ett vackert hål.


Hål 11: Ett svårt hål där halva första delen bestod av ett OB-fält till vänster. Sedan var det lite uppförslut fram till korg som låg lite till vänster.


Hål 12: lite smalare hål där korgen ligger ca 20 meter till vänster efter en rak fairway som går till vänster sista 30 metrarna. Mycket sly till vänster om fairway.


Hål 13: Tajt hål i början där det gäller att ta sig 50 m utan träd träff. Sedan är korgen placerad ca 4 meter från en brant slänt. Trevligt men förädiskt hål.


Hål 14: Nu är vi tillbaks nere på gräsmattorna. Rakt kast med ca 2 meters fallhöjd och sly / undervegetation på båda sidorna om fairway. Bäck här är inte OB utan räknas som tillfälligt vatten. Detta är ett naturskönt område som fortsätter på...


Hål 15: Rakt kast fram till korg på fin gräsmatta.


Hål 16: Knepigt men vackert hål. Ett kast rakt fram ca 80 m med lite vänsterfade i slutet ut på grasmattan. Eller så kastar man lite kortare och lägger sig på stenhällarna. Sedan skall ett inspel gå rakt genom ett väl träd-minerat område fram till korg.


Hål 17: Enkelt kast som skall fadea lite vänster fram till green.


Hål 18: Banans spektakuläraste och kanske mest charmiga hål. Ett kast nerför på 86 meter genom en smal passage av träd. Viktigaste första kastet på hela banan. Sedan ett kast på 90-110 meter ner till landningszonen innan OB-passagen. Över ett grusfält och till vänster om en lekplats skall kastet gå ca 70 meter (40 meter OB) genom en glugg och in på gräsmattan där korgen står.


Sammanfattning av banan: Teknisk skogsbana med många vackra och utmanande hål. Har du aldrig spelat Jennybanan så rekommenderas det starkt. Dock utan alltför mycket vindar ;)


Lördag
----------------
Tävlingsdag, klockan ringer 07.00 och vi stiger upp och käkar frukost. Måste ju ha mycket energi i kroppen så man orkar med dagens två rundor. Vaknade ju tidigare på natten och hörde hur det vräkte ner regn, var dock lugn då jag sett prognoserna för att det skulle bli en bra dag.
08.00 ger vi oss iväg till tävlingsområdet för att värma upp. Efter 10 minuter är vi framme på banan och det är dags att hitta en korg där inte 30 personer står och värmer upp ;). Jag och Henrik Wahlman går efter en stund och kastar ett par hål inför tävlingen.
09.00 Spelarmöte, Matte Nilsson går igenom de lokala reglerna och släpper sedan iväg oss.
09.30 Första start. Jag börjar på hål 11 som förste man i gruppen med Mikael Gilbertsson, Victor Grundström och Peter Fredriksson.


Det börjar uruselt med en missad 5m putt. Inget stämde denna runda. Puttarna som satt igår och under uppvärmningen är totalt bortblåsta. Mina inspel som jag tränat på och haft bra kontroll på tidigare funkar inte heller de. Och när man då drajvar värdelöst så ser ni kanske vart det bör hamna. Jag slutar på en totalt förnedrande 90 runda. Kan inte skylla på vinden utan bara på att jag inte kunde hålla ihop närspelet.
Det var kanske tävlingsnerverna som spelade in men då får jag se till att få bort sådana spöken inför nästa tävling.


Dock var det trevlig sällskap så jag gick inte och debbade ;)


Efter en lunch bestående av ris och korvstroganoff så var grupperna inför runda två klar.
Jag, Dan Nilsson, Anna Marklund och Elsa Nummelin skulle börja på hål 19 (vänthål). Så vi fick gå i ledargruppens fotspår runt banan.


Denna runda går aningen bättre även om puttarna fortfarande inte stämmer. Dock kommer drajvarna lite längre, inspelen är inte katastrofala och en del puttar sitter som de skall. Slutar på 10 kast mer än vad det borde vara men efter förmiddagens kaos så får en 81:a duga.


Ett skäl till att en del inspel inte funkade beror tillviss del på att Spike är för understabil för att hantera de vindar som förekom på banan under dagen. Zeroline Pure funkade bättre, men inte perfekt (inköptes på lunchen, hade velat ha Sinus AP men den hade de inte).


Dagen avslutades med grillning vid stugan dit Peter Fredriksson med flickvännen Karin Magnholt även kom. Även två gamla arbetskamrater från Kalmar dök upp och grillade med oss. Oj oj oj vad mat vi hade köpt. Alla blev mer än mätta och det slutade med att en del mat fick slängas.


Söndag
----------------
06.30 Väkning. Upp och äta och städa rent stugan innan vi vid 8.00 åker iväg till banan för uppvärming.
Det börjar inte bra då puttningen på uppvärmingen är uruselt. Försöker trösta mig med att det kommer bli bättre på under rundan.
09.15 börjar runda 3 och det är hål 17 som är första hålet för min grupp. Börjar med en fyra efter ett halvtaskigt inspel och en kedjeträff - ut. Det blev totalt 6 eller 7 kedjeträffar ut denna runda.
Rundan kändes dock ganska bra med en femma på hål 2 efter en riktigt bra parkering av inspelet från björkdungen. Dock var jag lite för mesig på en del inspel. Som på hål 10 där jag hamnar 30 meter från korg och försöker putta/fösa fram discen istället för att göra ett inspel och placera mig under korg. Det kostade mig ett kast.
På hål 15 står vi och väntar på att damerna skall spela klart. Och från 40-45 meter sätter Elsa N sin tvåa rätt i korg. Skitsnyggt! Sedan gör Magnus samma sak i min grupp, innefrån slyn till höger om fairway, med en upside-down där discen flyger upp och ner sista biten ner i korg.
Hål 16 får jag efter att hamnat lite dåligt med första kastet på en bra forehand som lägger sig 30-35 meter rakt framför korg. Har en ganska fin gata fram så jag tänkte kasta en Spike som skulle svänga höger. Dock valde jag fel Spike så den gick spikrakt och hamnade ca 12 meter från korg. Och fyran blev till en femma då kedjorna rasslade rejält men discen stannade inte kvar.
Slutade på en 79 runda som hade varit ok om det varit första rundan men inte nu.


Då var min tävling över och det var dags att lämna in bagen i bilen och hämta kameran för att fotografera lite under semifinalerna. Det blev en del fotograferande, men inte så mycket som jag hoppats på. Var ju lite svårt att fota på en del utav hålen och framförallt efter att nästa blivit träffad av A. Källströms disc på hål 5. Men en del blev det och de kan hittas på http://picasaweb.google.com/discgolfaren/WDGO09#


Sammanfattning
----------------
Tävlingsdebuten är nu avklarad och jag kan säga så här. Det kommer blir fler, många fler, stora tävlingar för min del. Den härliga stämningen och de goa kastare som finns där ute på tävlingarna är värt mycket. Nu måste jag bara träna så att jag åtminstone kommer ner på resultat under 70 även med sådan blåst som det var i lördags.


Vi ses och hörs där ute
Daniel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0