Helgen som var

I lördags förmiddag gick jag upp till gamla fotbollsplanen (numer en drivingrange för golf, dock korta tee's inte avsedda för riktig golf). Tänkte träna lite teknik för drajvar, gick väl inget vidare i blåsten som var.
Det slutade med att jag gick upp på kullen och tränade inspel i blåsten. Utkastplaceringen är ca 4-5 meter över tänkt landningsplats så höjd och motvindstränding blev det. Efter några försök så fick jag kläm på hur de olika discarna skulle kastas för bästa resultat.


KC Pro Banshee - Anhyzer med forehandkast
Ch Beast - Rejäl Hyzer med forehandkast
Zero Sinus AP - Svag Anhyzer med backhandkast
Zero Spike - Rejäl Hyzer med backhandkast


Nu skall väl tilläggas att denna träning blev lite lättare då det endast var en liten dunge precis till vänster om mig öch öppet för övrigt fram till målet. Men det gav mig en ganska bra bild av vilka discar jag bör använda beroende på kast och tänkt kastbana, allt beroende på hur det ser ut runt fairway.


Vid 11.30 gav sig så Dan och jag iväg ner till Habo FGB för att köra en runda innan lunch. Jag börjar precis som den sista veckan dåligt och tar en fyra, fyra, fyra. Sedan på hål 4 träffar jag första trädet till vänster och studsar över på höger sidan. Försöket till att spela ut/fram från denna plats resulterar i träff i första träd på höger sida. Nu blir jag irriterad och går tillbaka till utkastet för att försöka igen. Samma sak med nästa utkast. Tredje utkastet drar istället in i trädet till höger. Jag blir skitsne' och säger vi går till nästa hål, inser ju att jag hade fått en femma om jag hade spelat första discen.
Hål 5, återigen en tidig trädträff och nästa kast kommer inte ut från högersidan. På tredje lägger jag ut den så att ett fjärde skulle kunna användas för att lägga upp den under korg. Nu har jag blivit riktigt sur och grining. Brukar ALDRIG bli tjurig på banan, visst kan man bli lite irriterad men aldrig som jag var just då.
Biter ihop och mer eller mindre skiter i 'scoren', tänkte att nu behöver jag bara träna på att träffa fairway och få inspelen att fungera.
Hål 6 som är betydligt trängre än både hål 4 och 5 drar jag iväg discen och hamnar ca 12-13 meter från korg. Sedan att puttarna fortfarande inte stämmer gör inte så mycket då jag tar en trea på detta hål som lätt kan ge en femma.
Sedan känns det som det vänder lite grann, kanske för att jag spelar mer avslappnat och inte "bryr" mig så mycket om att nå fram/göra perfekta utkast.
Dock slutar rundan på dåliga 71 kast, och detta på en bana med medellängd 75 meter. Ja, att det är en skogsbana med hål som är smalare än nästan alla i Västervik gör ju sitt till men under 60 borde man ha.


Sent på eftermiddagen ger vi oss ut igen för en ny batalj på banan. Det börjar lite bättre, dock en femma på hål 2. Men första ni slutar på 34 istället för förmiddagens 36. Nu lyckas jag dock bättre på de avslutande 9 hålen där jag är nere på acceptabla 31 kast. En 65 runda får duga, även om det borde varit fler 3or och 2or. Men återigen så sitter inte puttarna riktigt som de skall. Får dock till en pärla på hål 14 där min 'Beast' seglar fram och lägger sig 3 meter från korg. En skön tvåa efter förmiddagens katastrofer.


Söndags förmiddagen varvas med att hjälpa Dan och Far med att bygga en inglasad altan och att träna 7 och 10 meters puttar på baksidan. Många kast blir det med bra träning för att läsa vinden i puttögonblicken. Lite så där lagom avslappnat och inte speciellt seriöst då man ena sekunden vänder/reser reglar och i nästa kastar Putt'r mot korg.


På eftermiddagen ger vi oss ner till banan för en avslutande tredje runda denna helg. Den börjar betydligt bättre men så kommer hål 5 som slutar på en sexa. Hål 9 slutar på en femma efter en missad putt som tar mycket kedjor, dock på vänster sidan och ut. Rundan slutar med 2 sexor och 2 femmor, men ändå bara 68 kast.


Nästa gång jag kommer ner för att spela måste jag putsa dessa siffror rejält, för den 13:e juni är det Habo Open.


//Da Dada


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0