SDGO

I fredags så var Dan och jag på banan från 11.00 till 20.00 med en kort brejk för lunch. Alla 27 hålen spelades igenom och lite analyserande för hur man bäst skulle tackla de olika hålen. Jag fick ett stort problem med hål 21 (OB-ön) där jag kastade 15-16 kast och inte ett enda hamna inbounds.
Om man inte kommer inbounds på första kastet så är det re-tee med ett straffkast, missar man nästa kast blir det kast från en dropzone med straffkast. Detta ger att om man missar ön så kastar man sitt femte kast från dropzone och bör då lägga den under korg för att ta sin dubbel-ring sexa. Så ni kan ju tro att jag var lite nervig då detta hål skulle tas an två gånger under lördagsförmiddagen.

De andra hålen bjöd inte på några överaskningar utan hur man borde kasta dem var ganska självklara (men inte alltid så enkelt). Hål 1-9 kändes ganska enkla och lika de hål jag är van vid från Linköping och Norrköping.

Efter en sen kväll i foajén på hotellet (tillsammans med en massa andra discgolfare)  så var det sängdax inför en tidigt morgon.

Klockan 5.45 ringer klockan på lördagsmorgonen och det är dags att gå upp och duscha, äta frukost och göra iordning sig för att gå iväg till banan. Spelarmöte 8.10 och första start 8.30.
Jag start på banans längs hål (nr 24) som är 205m, dock står jag där ensam till 2 minuters sirenen ljuder. Då kommer protokollföraren och när startsignalen går så kommer de två andra spelarna runt hörnet.

Rundan börjar halvknackigt, puttningen stämmer inte helt då jag fegar många i korgkant. Dock lyckas jag med en ring-femma på hål 21 (första kastet glider precis av inbounds-ön). Jag slutar på en 79 runda och har fem spelare i klassen efter mig. Och får starta på hål 5 för andra rundan, alltså fyra grupper med juniorer, grandmasters, amatörer och damer efter mig.

Andra rundan spelar jag riktigt, riktigt dåligt på i början. Dock vänder det lite efter att halva rundan är genomförd. Slutar denna på en katastrofal 78 som borde varit strax under 70. Men sådan är discgolfen.

Imorgon har jag i alla fall 5 spelare i klassen efter mig och en på samma antal kast som mig. Som bäst skulle jag (med lite tur) kunna ha sju spelare i klassen efter mig men då måste jag höja min nivå ett par snäpp.

Jag återkommer med en utförlig rapport och hålbeskrivning i början på nästa vecka

//Endock ganska nöjd discgolfare

Kommentarer
Postat av: Sven-Evan

Det är intressant att läsa din rapport! Jobigt när inte puttarna sitter. Det är mycket psykologi i det hela.

Måste vara en upplevelse att va med på en sån stor tävling!

2009-06-28 @ 23:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0