Rydskogen Open

Jag så i lördags var det dags för Mälartouren att besöka Linköping. Jag var lite pirrig då jag och Henrik skulle se till så att tävlingen flöt på (jag skulle sköta resultathanhteringen).
Jag och Dan åkte ut till 8.00 och började lasta av all bråte som var med: Dator för resultat/anmälan, Portabelkorg för puttuppvärmning, kaffetermos med kaffe, en store påse med kexchoklad och så mina discar. Efter bara ett par minuter kom Henrik och vi började röja runt lite då hans bil fick bli "kiosken".

Jag han faktiskt värma upp med en fyra-fem drajvar och ett 20 tal puttar innan tävlandes började dyka upp. Sedan var det fullt upp från 9.00 till 9.30 med att ta emot anmälningar. Hela 54 spelare startade denna underbara dag. Dock beslutade jag att vi inte skulle använda datorn för att mata in resultat / gruppindelning utan vi skulle köra på scorekorten så fick jag göra det jobbet hemma efter tävlingen istället.

Anmälda spelare per klass blev
Dam 1
Herrjunior 1
Motion 21
Avancerad 6
Open 25

Efter spelarmötet där mandatory-"planket" på hål 4, OB-linjen på hål 5 togs upp tillsammans med önskan om spotters på hål 8,13 och 16 för att snabba upp spelet så började grupperna ropas ut.
Jag hamnade på hål 6 tillsammans med Henrik Wahlman och Anders Swärd. En bättre grupp kan man knappast önska sig. Trevligare spelare att kasta plast med får man leta efter.


Min runda börjar knackigt och det känns lite jobbigt men jag börjar till slut slappna av. Har börjat "tala" med mig själv om att jag inte skall försöka kasta lika långt som Henrik och Anders, för det kan jag inte. Utan ta det lugnt och kasta mjuk och avslappnat så åker discen lite längre och rakare.
Detta börjar jag göra efter att jag på hål 11 tappar discen och kastar in i ett träd ganska nära tee, den studsar ut på fairway och det är bara att gå fram 15 meter. Tar då ett djupt andetag och smeker ivär min Striker och landar 12-13 meter från korg. Sänker putten enkelt och går därifrån med en trea. SKÖNT. Tar även en trea med en 7 meters putt på hål 12. Nu börjar det släppa och jag spelar så avslappnat och lugnt som gör att scoren blir som bäst. På hål 16 blir jag lite för ivrig igen och det slutar med att jag träffar buskage till höger om fairway och forehanddriven når inte fram utan jag får fösa fram, missa "putten" och ta en fyra.
När vi sedan kommer för att spela hål 1 så är jag sist ut att kasta och drar iväg en forehand som går över bergskanten mitt på fairway och jag bara önskar att den inte skippar för mycket åt höger som den gjort de sista gångerna. När vi kommer upp så ligger jag 4 meter från korg och tar min tvåa. Härligt, och det innebär att jag går ut först på hål 2.
Nu är man lite euforisk när man känner att man kanske kan klara en 75-76 kast på rundan även om man började så knackigt. Och så sista hålet för rundan. Jag kastar ut på hål 5 och hamnar 10-12 meter kort. Anders Swärd stänker sin putt som är lite längre ifrån än min men jag vågar inte riktigt då vattnet bakom lurar. Jag lägger mig under korg och tar min trea. Summerar ihop rundan och det visar sig att jag har ett nytt PB, 69 kast slutade jag på.

Tillbaka till TC och dags att försöka få resultaträkningen att fungera. Det visar sig att Göran Eriksson som inte skulle spela redan håller på förfullt med att kontrollräkna och sortera korten efter resultat (stort tack). Dock får vi vänta då vi saknar två gruppers scorekort. Det dröjer, dröjer och dröjer. Sedan kommer näst sista gruppen och lämnar in sitt. Vi väntar ytterliggare en kvart men 13.15 ger vi oss iväg för att få mat. Detta då Göran väntar kvar tills Henrik kommer tillbaka och vi är tvungna att försöka hinna äta och vara tillbaka till 14.00.
Ja, vi väljer Cupolen dit 45 av de andra tävlande också är och står och väntar på sin mat. 13.50 får jag min hamburgertallrik och har då pratat med de andra som inte hunnit äta upp att de kan ta det lugnt då samlingen kommer skjutas på då vi inte kan rå för att maten blev försenad.
Vi blev dock bara 10 minuter sena och det visade sig att den grupp vi hade väntat på hade dragit på lunch direkt när de var klara och inte lämnat in protokollet förrens de hade ätit och var tillbaka. SKAM PÅ ER!

Så runda två hamnade jag i samma grupp som Janne Karlsson och Erik Fröje. Alla hade vi gjort 69 på första rundan och vi hade en eller två med 68 framför oss.
Och så börjar jag göra det man inte skall göra, jämföra hål för hål hur jag ligger till mot förra rundan. För givetvis börjar jag 2 kast sämre på hål 8 som är vårt starthål och sedan "försöker" jag ta ikapp. Dumt och åter dumt, detta är något jag måste träna på. För vad händer när man tänker sådana tankar? Jo man spelar inte lugnt och mjukt utan spänner sig och försöker ta i. Spelar dock jämnt (endast +1) med första rundan på alla de kommande 10 hålen men så kommer hål ett och jag gör en fyra.
Nu är jag +5 efter från första rundan och det gnager i mitt huvudet. Jag slutar rundan med att hamna +7 mot förra rundan och går in på en 76 runda. Är missnöjd med denna runda men får samtidigt inse att jag inte skulla ha förväntat mig att ta ytterliggare kast på mitt personbästa.

Så allt som allt är jag rätt nöjd med att få 145 kast på två rundor under tävling.

Mina två snyggaste kast denna dag kom på runda ett. Det på hål 11 när jag missat utkastet. Och så mitt andra kast på hål 18, en anhyzerbåge med en spike som färdas 40-45 meter och lägger sig 2 meter från korgen.

Det var en härlig dag med många trevliga spelare och en rafflande final där Henrik tog ikapp ett 4 kasts underlägger mot Jonas Hälleblad och vann med ett kast. Jonas tog för övrigt nytt banrekord med 51 kast, GRATTIS.
Och så vann Petter Lindgren BIO priset och Peter Dahl CTP priset. Nedan ser ni en bild på CTP priset.

En discgolfkorg gjord i luffarslöjd för att ha som CTP-pris under Rydskogen Open 2009.

//Discgolfaren

PS. Nu ser vi fram emot västsvenska DM i discgolf som sker den 19 september på Mösseberg i Falköping. DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0